Sumbangan Martin Luther Terhadap Pendidikan Agama Kristen

Adolf Edwin Ratag

Abstract


This article discusses the importance of a person in church history. Specifically, the figure appointed was Martin Luther, the Reformer. Not only his actions but also his thoughts have a very significant influence on the development of the world of Christian Religious Education, on world civilization, intellectual efforts, and especially on respect and fear of God, the source of all wisdom. His spiritual journey which is so long and dynamic, to find and experience God's grace is a journey full of meaning; not only shapes his personality and spirituality but is also contained his works. His actions and especially his works that were produced due to the historical struggles of his time have really contributed in no small part to the development of Christian Religious Education. The method used in this research is a literature study. The results of the research found that Luther's contribution to Christian Religious Education included: First, elevating the authority of the Bible to the foremost position and underlies all forms of teaching. Second, efforts to approach the government to get involved in the world of education. Third, pay attention to the development of formal curriculum according to age level. Fourth, encourage parents to develop a home or family-based Christian Religious Education.

Artikel ini membahas pentingnya seorang tokoh dalam sejarah gereja. Secara spesifik tokoh yang diangkat ialah Martin Luther, sang Reformator. Bukan hanya sepak terjangnya, tetapi juga pemikirannya benar-benar memberi pengaruh yang sangat signifikan pada perkembangan dunia Pendidikan Agama Kristen, pada peradaban dunia, upaya-upaya pencerdasan dan utamanya pada sikap hormat dan takut pada Tuhan, sang sumber segala hikmat. Perjalanan spiritualnya yang begitu panjang dan dinamis, sampai menemukan dan mengalami anugerah Allah adalah sebuah perjalanan yang sarat dengan makna; bukan hanya membentuk kepribadian dan spiritualitasnya, tetapi juga tertuang dalam karya-karyanya. Sepak terjang dan terlebih karya-karyanya yang dihasilkan oleh karena pergumulan sejarah zamannya benar-benar telah memberikan sumbangan yang tidak sedikit berhubungan dengan perkembangan Pendidikan Agama Kristen. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah studi kepustakaan. Adapun hasil penelitian ditemukan sumbangan Luther terhadap Pendidikan Agama Kristen meliputi: Pertama, mengangkat otoritas Alkitab pada posisi yang terutama dan melandasi segala bentuk pengajaran. Kedua, upaya pendekatan pada pemerintah untuk terlibat dunia Pendidikan. Ketiga, memberi perhatian pada pengembangan kurikulum formal sesuai dengan  tingkat umur. Keempat, mendorong orang tua untuk mengembangkan Pendidikan Agama Kristen yang berbasis rumah atau keluarga.


Keywords


firman, mengajar, pendidikan, rumah

Full Text:

PDF

References


Aritonang, Jan Sihar. Garis Besar Sejarah Reformasi. Jakarta: Jurnal Info Media, 2007.

Berkhof, H. dan I.H. Enklaar, Sejarah Gereja. Cetakan ke-18. Jakarta: PT BPK Gunung Mulia.

Boehlke, Robert. Sejarah Perkembangan Pikiran dan Praktek Pendidikan Agama Kristen: dari Palto sampai lg. Loyola. Cetakan ke-6. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2002.

Eavy, C.B. History of Christian Education. Chicago: Moody Press, 1971.

Gregory, John Milton. Tujuh Hukum Mengajar. Malang: Penerbit Gandum Mas, Cetakan ketiga, 2003.

Homrighausen, E.G. dan I.H. Enklaar, Pendidikan Agama Kristen. Cetakan ke-16 Jakarta: PT. BPK Gunung Mulia, 2001.

Nazir, Moh. Metode Penelitian. Cetakan ketiga. Jakarta: Ghalia Indonesia, 1988.

Ratag, Adolf Edwin. Profil Guru Gembala. Yogyakarta: Penerbit Theresia, 2012.

Richards, Lawrence O. Mengajarkan Alkitab secara Kreatif., pen. Adina Chapman dan Pauline Tiendas. Bandung: Yayasan Kalam Hidup, 1994.

Werner C. Graendorf, “The Challenge of Biblical Christian Education” dalam Introduction to Biblical Christian Education, ed., Werner C. Graendorf. Chicago: Moody Press, 1981.

Widder, Wayne A. “Reviewing Historical Foundation” dalam Christian Education Foundation For the Future. Ed., Robert E. Clark, Lin Johnson dan Allyn K. Sloat. Chicago: Moody Press.




DOI: https://doi.org/10.53827/lz.v5i2.96

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


LOGON ZOES telah terindeks pada:

      

 

Web Analytics Made Easy - Statcounter

View My Stats